Астрологията превързхожда Таро в предиктивните си възможности по отношение на значими процеси и позволява да видим отдалеч препятствията на пътя си, както и да разберем цикличността, в която те се проявяват в живота ни. Чрез нея идентифицираме архетипите. Таро, обаче, е по-удобният инструмент за ОПОЗНАВАНЕ на вече идентифицираните архетипи, именно заради интуитивната връзка, която използва човек по време на гаданието си той по-лесно разкрива смисъла зад ритъма на Вселената, който вече познаваме, благодарение на астрологията.
Кореспондиращите на Таро картите астрологически архетипи и тяхното познаване е важно за гадателя, тъй като добавя много нова информация и насоки по отношение на основните значения на картата. Освен това, в 90% от случаите, ако не и повече колодите, които се използват в съвремието са свързани по известен начин с ордена на Златната Зора (в който са членували Уейт и Кроули). Именно в края на 19 век и началото на 20 век благодарение на този орден и неговите членове се сдобиваме с широко разпространените и приети кореспонденции между двете системи. Все пак важно е да се отбележи, че дори тези окултисти да са положили усилия, за да намерят най-добрия „управител“ на различните карти, не може да се постави знак за еквивалентност между значението на отделната карта и астрологическата корелация.
Значението на картата е отделно, не се изчерпва с астрологическата позиция, която представя тя, възможно е дори да носи признаци, които изобщо не са характерни за астрологическия еквивалент. Такъв е случаят с Императрицата, която представя майчинският архетип в Таро, а за астрологически управител й е избрана Венера. Макар сред другите значения на Императрицата определено да се долавя Венериното влияние, определено това не е случая с майчинството, тъй като в астрологията за това отговаря Луната.
Има многобройни системи, чрез които различни окултисти назначават „управители“ на съответните аркани от Таро. В настоящата статия се спирам на приликите и разликите между системите на Уейт и Кроули, тъй като са най-разпространените.
Съществуват определени теоретични различия между отделните кореспонденции, които се използват в Уейт-традицията и в Кроули-традицията. Една от най-видимите и най-дискутираните е размяната на две карти – съответно номер 8 и 11 в различните колоди. Кроули прави размяната, подтикнат поради различни езотерични причини, свързани с Кабала. При запазването на тези съответствия, обаче, се нарушава последователността на кореспондиращите на големите аркани зодиакални знаци – още едно доказателство, че макар астрологичните съответстивия изключително да задълбочават и значението на самите карти, все пак между различните системи не може да се сложи знак за еквивалентност и те да са в перфектна синхроничност.
[fusion_builder_container hundred_percent=“yes“ overflow=“visible“][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=“1_1″ background_position=“left top“ background_color=““ border_size=““ border_color=““ border_style=“solid“ spacing=“yes“ background_image=““ background_repeat=“no-repeat“ padding=““ margin_top=“0px“ margin_bottom=“0px“ class=““ id=““ animation_type=““ animation_speed=“0.3″ animation_direction=“left“ hide_on_mobile=“no“ center_content=“no“ min_height=“none“]
Другата промяна засяга участието (или неучастието) на транссатурновите планети при формиране на различните кореспонденции при Големите аркани (0, XII, XX) .Уейт е сметнал за нужно да интегрира в колодата си вибрациите на външните планети и да им даде съответствия с Големите Аркани. Кроули не е сметнал това за нужно. Кои астрологически кореспонденции повече ви допадат е въпрос на гледна точка, тъй като и двете системи не са перфектни. При колодата на Тот не достига един Голям аркан, който да кореспондира единствено с елемента Земя, за да може балансирано да са представени четирите елемента. От друга страна, лично за мен е факт, че астрологията като наука е абсолютно функционална и използваема и без представянето на т.нар Висши октави и се е справяла добре със задачата си хилядолетия наред без да ги познава. Системата на старото управство, в която една планета управлява винаги два знака, а светилата – по един, е до известна степен, съвършенство, баланса на който към момента нарушен с използването на новите управства – парадоксален случай, в който някои знаци са управлявани от т.нар Висши октави, което кара някои индивиди грешно да си въобразяват, че тези знаци са по-висши от други и което кара някои астролози да се опитват да назначават за управители на знаците, останали под двойно управство, всевъзможни астероиди с минорно астрологическо значение – всичко това, за да изгладим възникналото неравенство с лек привкус на хаос при управлението на знаците.
Нещо друго, над което си заслужава да се помисли е кореспонденцията на Глупака с Уран и кога тя е адекватна и кога – не съвсем. Всеизвестно е, че това е нулевият аркан и от него Глупакът започва пътуването си през другите. В Уейт-традицията той по-скоро е една душа, тръгнала на път от по-фино измерение, която е на път да стигне до ръба на пропастта и при падането си там да попадне в нашето измерение като вече инкарниран човек. Кроули стига доста по-далеч и неговият Глупак не е просто една душа, тръгнала по собствения си път, а е израз на prima materia, първичната материя, от която е възникнало всичко, цялата Вселена. Да сложим като кореспонденция на това средностатистически газов гигант с красив цвят, обикалящ около нищожна жълта звездичка, просто защото и ние обикаляме около тази звезда, ми се струва доста егоцентрично. Въздухът действително е най-близкото, което имаме като кореспонденция, защото в момента в който енергията се е превърнала в материя в момента на раждането на нашата Вселена, първите елементи са били именно газообразните и най-леките. Това не е някаква езотерична докадка, а научно установен факт.
Както виждате, обосновката на астрологическата кореспонденция може да е доста обширна, поради което мисля, че е по-скоро редно да коментирам онези съответствия, които силно озадачават начинаещия:
Някои астрологични съответствия при Големите аркани:
1. Висшият Жрец и Телец – За онези, които знаят нещо за астрология и тепърва решават да учат Таро, това може да е доста озадачаваща кореспонденция. Свикнали сме да считаме Телец за силно материален знак и преди всичко, асоциираме го (него, както и неговия управител Венера) с материалното благоденствие, красивите интериорни предмети, добрата храна, а може би и изисканото облекло. Та кой е той, Телецът тогава, че да ни учи на РЕЛИГИЯ и догми, засягащи виждането ни за Божественото? Има доста знаци, които биха свършили работата по-добре – Стрелец, например – не е ли той този, който кореспондира най-добре с божествените закони? Вероятно да, но Стрелецът става философ, а не Жрец, защото той НЕ Е догматик. А това е карта, която е свързана с догмата. Жрецът не си измисля правилата, нито ги създава и няма такива намерения, той прокрадва последователно и продължава вече установените привички – а това най-добре се прави от неподвижен знак от астрологична гледна точка. Управството на Венера над Телец му дава определени социални умения и обаяние, чрез които да привлече хората в обществото, което създава (или продължава) и да ги вдъхнови да продължат да правят нещата така, както са правени преди 500 години … или 5000 … а защо не и 50 000. Кой да направи по-добре това от най-неподвижния след неподвижните знаци. Луната екзалтира в Телец, което, казано на езика на Таро, създава положителна връзка между Висшата Жрица и Жреца. Това му помага правдиво да консолидира интуитивните прозрения и връзката с Божественото, които идват при нас чрез Висшата Жрица.
2. Колесницата и Рак – Колесницата е една от най-агресивните карти в цялата Таро колода, която се свързва с наличието на много решителност, енергия, твърдост и воля – все качества, които мнозинството хора определено не биха преписали на майчински настроения архетип на Рак – до колко справедливо, това е отделен въпрос. Не трябва да забравяме, че все пак Рак е един от четирите кардинални знака и поради това неговото архетипно проявление няма как да не е свръзано с проява на Волята. Денят, в който всяка година Слънцето (астрологическият символ на волята и творческият ни потенциал) неоспоримо господства над всичко, е денят на Лятното Слънцестоене, което се състои в 0 градуса Рак. При този Голям аркан проблемът е по-скоро за ръководенето на вече натрупаната през изминалите други 6 аркана енергия, а не толкова за създаването й. В изображението често фигурират животни (Коне, сфинксове и други), едни черни, други бели, за да подчертаят, че работата на колесничарят е да управлява успешно две противоположности, които се съревновават с равни сили и които, ако не бъдат правилно направлявани, ще се самоунищожат, оставяйки хаос след себе си. Управляващият трябва да държи юздите опънати, което не винаги означава да ги държи изкъсо, а изкуството да знае и кога да отпусне, за да не се скъсат – и … ето, виждате … цялото това описание подозрително започва да прилича на метафорично представяне на възпитанието на разбеснял се тийнеджър.
3. Умереност и Стрелец – Трудно е да си представим как Стрелец, прекаляващ с дебелашките си шеги, с щедростта си, а понякога – и с наивността си, е кореспондиращ с Таро карта, наречена УМЕРЕНОСТ. Всеки, който познава Стрелци от достатъчно дълго, би ги нарекъл по много начини, но умерени вероятно е последната дума, която бихме могли да използваме за тях – след песимисти, естествено. Проблемът тук е до някъде названието на картата, което Уейт е избрал, както и нашето възприятие за това какво представлява умереността. Представяме си я като някакъв среден път, по който трябва да вървим, състояние, в което не се намираме нито в едната крайност, нито в другата без особено да се замисляме, че крайностите … всъщност се срещат и смесват, правейки нещо трето – този наш среден път. Умереността, следователно, не е толкова свързана с това дали сте измерили точно 200 грама брашно за кекса (а повечето хора така си го представят), колкото е процесът, в който смесвате брашното с правилното количество други продукти, за да стане сместа качествена и годна да се превърне в кекс. Стрелецът е, от тази гледна точка, една правилна рецепта, или поне митичният образ, асоцииран с него, е такъв – кентавърът. Той нито е кон (крайност), нито е човек (крайност), а е животно, носещо белезите и на двете – и в него постоянно се борят разумът на човека и инстинктивните реакции на животинската му част. Така, носещ и двете качества в себе си, той умее да вижда простотата зад природните закони и да ги превръща във философия.
4. Луната не кореспондира с Луната, а с Риби – Това противоречие лесно се изчиства тогава, когато се прочете значението на Луната в Таро и в него се види, че преобладава по-скоро Рибешката, Нептунова нотка на неизвестното, непознатото, отколкото типичните функции на Луната в астрологията.
[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=“1_1″ background_position=“left top“ background_color=““ border_size=““ border_color=““ border_style=“solid“ spacing=“yes“ background_image=““ background_repeat=“no-repeat“ padding=““ margin_top=“0px“ margin_bottom=“0px“ class=““ id=““ animation_type=““ animation_speed=“0.3″ animation_direction=“left“ hide_on_mobile=“no“ center_content=“no“ min_height=“none“]
Астрологични кореспонденции на Малките Аркани:
Съответствията при малките аркани, преди всичко, се определят от цвета, към който те принадлежат. Така:
– Жезли – Огън
– Чаши – Вода
– Мечове – Въздух
– Пентакли (Дискове) – Земя
Освен елементът си, всяка Малка аркана има съответствие с астрологичен знак и планета – това съответствие в зависимост от нуждите на гледащия или естеството на гаданието, може да използва дадените кореспонденции като: Само използва планетата, която е астрологичното съответстиве, или само използва знака, който съответства, но това което най-често правим е, че разглеждаме позицията така, както се разглежда планета в знак – например 6 жезли носи характеристиките на Юпитер в Лъв.
[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=“1_1″ background_position=“left top“ background_color=““ border_size=““ border_color=““ border_style=“solid“ spacing=“yes“ background_image=““ background_repeat=“no-repeat“ padding=““ margin_top=“0px“ margin_bottom=“0px“ class=““ id=““ animation_type=““ animation_speed=“0.3″ animation_direction=“left“ hide_on_mobile=“no“ center_content=“no“ min_height=“none“]
Според общоприетите виждания, Асото символизира елементът на Духа и поради това предоставя потенциални възможности, които все още не са реализирани във физическата матрица. Асата нямат съответствия с планета или знак, а само с конкретна стихия в зависимост от цвета на боята си.
Така, във всеки цвят, от малките аркани остават по 9 карти (3х3). Кореспондиращите знаци във всеки цвят следват и логиката на астрологията:
– Двойките, тройките и четворките съответстват на кардиналния знак на съответната стихия – Така, два меча кореспондира на въздушният кардинален знак – Везни;
– Петиците, шестиците, седмиците съответстват на неподвижния знак на съответната стихия;
– Осмиците, девятките, десятките съответстват на подвижния знак на съответната стихия.
Съответствия на дворцовите карти:
В системата на Уейт, в дворцовите карти участват Крал, Кралица, Рицар и Паж:
– Пажът се свързва само със стихията си, без да има конкретен знак;
– Рицарят представя подвижния знак от неговата стихия;
– Кралицата представя кардиналният знак от нейната стихия;
– Кралят представя неподвижния знак от неговата стихия;
Системата на Кроули в Тарото на Тот и подобните му колоди е малко по-различна. Дворцовите карти са, както следва: Рицар, Кралица, Принц, Принцеса. Те, естествено, носят елемента и качествата, които се асоциират с боята, към която принадлежат, но имат някакво отношение, функция, която приемат, спрямо елемента си, която се означава с втори елемент. Така, Рицар Пентакли, например е Огънят от Земята. Той продължава да земен и да носи качествата си на практичен, трудолюбив и т.н, но тъй като е „огънят от земята“, изразява активно тези качества – по огнен начин.
– Рицарите съответстват на изразеното, зряло мъжко начало и се асоциират с елемента Огън
– Кралиците са зрялото женско начало и се асоциират с елемента Вода
– Принцовете се асоциират с елемента Въздух
– Принцесите – с елемента Земя.
Така портретът на всеки дворцов аркан, принадлежащ към колодата на Тот, е лесно да се илюстрира, ако имаме познания по астрология или просто знаем какви личностни характеристики дават съответните елементи. Аз, например, съм зодия Рак (т.е централната ми същност е водна), но имам не само много вода, но и земя – затова колодата ме означава като Принцеса Чаши, която е земната част (проявление) на водата. Тази система позволява проследяването на определени елементни дефицити у човека на когото или за когото гледате.
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Още при “ превързхожда “ ми стана ясно. че не е за мен този текст. Луната в Таро – свързан с Риби е прекалено.. Винаги е била свързана с Рак. Искам да посъветвам четящите, да търсят знание и да сравняват и да анализират. Само така се намира истината в езотериката. Иначе поздравления за труда. Но може повече. Успех! Лада Марина